«

»

Bericht afdrukken

‘Uitbesteden moet passen bij je bedrijf’

Welke activiteiten besteed je uit en wat houd je in eigen beheer? Voor die afweging moeten eigenaren van campings, vakantieparken en strandpaviljoens vooral bij zichzelf te rade. Wat voor een bedrijf heb ik? Waar ligt mijn kracht en wat is mijn ambitie?

 

In de zomermaanden zijn de vakantieparken en campings aan de Zeeuwse kust net kleine dorpjes. Honderden recreanten strijken hier dan neer om er een prettige en ontspannen vakantie te hebben. Al maanden daarvoor anticiperen eigenaren van campings, parken en strandpaviljoens daarop en breken zich het hoofd over vragen als: kan ik dit seizoen weer rekenen op mijn vaste team en kom ik op tijd aan extra krachten? Vragen die ook terugkeren zijn: moeten we alles eigenlijk zelf blijven doen of kunnen we activiteiten ook uitbesteden?

 Tijd en energie

Zeeuwse recreatieparken, campings en strandpaviljoens maken veel gebruik van vast en tijdelijk personeel. Voor menig ondernemer is dat personeelsbeleid een hele belasting. Behalve werving en selectie vragen immers ook veel andere werkgeverstaken de nodige tijd en energie. Zo moeten ondernemers de salarisadministratie (laten) verzorgen, de ziektewetverzekering regelen, zorgen voor aan- en afmelding bij het pensioenfonds. Daarnaast zijn ze zelf verantwoordelijk voor vervanging in het geval van ziekte of arbeidsconflict.

 Flexpool

Een bedrijf dat in deze markt actief is, is Hospitality Support in Goes. Gestart als ‘uitzender’ van tijdelijk personeel, verzorgt het nu de gehele personeelsvoorziening in de branche hospitality en leisure. “We zenden uit, leveren oproepkrachten, doen werving en selectie en nemen het juridisch werkgeverschap met alle juridische en administratieve taken en verloning voor onze  rekening,” zegt Remco den Ouden. Wij onderscheiden ons met de flexpool, zegt hij. “We werven en selecteren de oproep- en vakantiekrachten voor één individueel bedrijf. Hebben we zo’n team, dan stellen we de kandidaten voor en hoeft de eigenaar bij akkoord alleen nog roosterafspraken te maken en uren bij te houden. Op onze schouders rusten dan de verplichtingen en de risico’s die normaal bij de werkgever liggen. Eigenlijk is het een kruising tussen uitzenden en pay rollen.”

 Vinger in de pap

Uitbesteden kan op veel gebieden en ook zo ver reiken als de ondernemer wil. Van belang is altijd wel dat de mate en vorm van uitbesteding past bij de filosofie van het eigen bedrijf. Camping Julianahoeve besteedt bijvoorbeeld veel uit, maar wil wel bij alle uitbesteding volledige controle houden. Voor de vaak gelauwerde familiecamping in Renesse werkt dat het best wanneer ze zelf aan de knoppen zit en in alle situaties meedenkt en meebeslist. “We besteden uit waar we zelf niet goed in zijn en bij activiteiten die veel menskracht in korte tijd vragen,” zegt Ed Troost. “Bij al die uitbesteding houden we nadrukkelijk een stevige vinger in de pap. Dat geldt bijvoorbeeld bij de werving en selectie van personeel en bij de exploitatie, de prijsvorming, de inrichting en openingstijden van onze horeca en winkel.”

 Juiste mensen

Voor het familiebedrijf staat de kwaliteit, beleving en waardering van de dienstverlening aan hun gasten voorop. Dat vraagt nauwgezette aandacht en zorg en die begint bij de voordeur, bij werving en selectie. Personeel betrekt de Julianahoeve via mond tot mond reclame en een vacaturesite. Vervolgens doet een selectiebureau de eerste screening en is het dochter Sandy die het personeel selecteert en aanneemt. “Daar besteden we relatief veel tijd aan. Maar dat hebben we er graag voor over. Voor ons is het heel belangrijk om de juiste mensen op de juiste plek te hebben.”

Receptie Julianahoeve

Receptie Julianahoeve

Voor alle medewerkers zijn servicegerichtheid, klantvriendelijkheid, flexibiliteit en een zonnig humeur belangrijke kwaliteiten. “Om dat steeds op het gewenst niveau te hebben, organiseren we trainingen over motivatie, collegialiteit en onderlinge samenwerking. Aan die trainingen doen ook onze tijdelijke werkkrachten mee. Zo hebben we altijd een zeer gemotiveerd team op de werkvloer.”

 Samenwerking

Die stevige grip op kwaliteit en dienstverlening houdt de Julianahoeve ook bij de uitbesteding van brasserie, café en restaurant. Het zijn voorzieningen die in samenwerking met een horeca-ondernemer worden gedaan. Datzelfde geldt voor de supermarkt die gedreven wordt door de mensen van de PLUS markt in Scharendijke.  Verder is het groenonderhoud voor een groot deel uitbesteed aan een hoveniersbedrijf, waakt een beveiligingsbedrijf over de veiligheid op de camping en verzorgen recreatiemedewerkers van Cosmo Entertainment onder leiding van een vaste kracht voor de animatie op de camping.

 Goede naam

Een vriendelijke ontvangst, hulpvaardige medewerkers, schoon sanitair, een fris zwembad en een sfeervol café of eetgelegenheid: ze zijn bepalend voor de beleving en waardering van de gast en bezoeker én daarmee voor een goede naam. Voor veel ondernemers is het dan ook zaak daar goed op te letten en tijdig te professionaliseren. Dat kan door net als de Julianahoeve ervaren en deskundig personeel aan te trekken en goed op te leiden. Het kan natuurlijk ook door activiteiten over te laten aan professionals. Schoonmaak, groenonderhoud en horeca zijn immers toch een vak apart. Een eigenaar van een park of camping moet daar affiniteit mee hebben. Is dat niet het geval, dan is het beter die activiteiten over te laten aan professionals die dat beter beheersen.

 Horecabeheer

Als geen ander kent Remco den Ouden de wereld van de recreatie en de dilemma’s die daar spelen. Zo voelt niet iedere eigenaar van een park of camping er voor om ‘mee te groeien’ met het eigen horecabedrijf, zegt hij. “Dat kost sommigen tijd en energie die ze liever ergens anders aan besteden. Het gevoel is er niet en vaak is het lastig om zelf op pad te moeten om medewerkers en een goede pachter te vinden waar je samen mee door een deur kunt.”

 

Brasserie Julianahoeve

Brasserie Eb & Vloed Julianahoeve

Remco den Ouden en Ruud van Houten voelden dat de markt behoefte had aan maatwerk op het gebied van horecabeheer en startten twee jaar geleden het zusterbedrijf Gastro Support. “Hierbij nemen we het volledige beheer van horeca gelegenheden op  recreatiebedrijven over. Dat is de hele range: van inkoop tot verkoop en alles wat daar tussen zit. Denk bijvoorbeeld aan de inkoop, de kostprijscalculaties, de samenstelling en de productie van de menukaart, de zorg voor het personeel, de logboeken, bedrijfskleding, de inschrijvingen op de vergunningen et cetera.”

Inkoopvoordeel

Het concept van de nieuwe dienstverlening is relatief eenvoudig. Kort en goed kiest de eigenaar in samenspraak met de opdrachtgever het horeca-concept dat het best bij diens bedrijf past. “Wij nemen vervolgens alles uit handen en zorgen ervoor dat interieur, bedrijfskleding en menukaart één logisch en aansprekend geheel vormen. In deze formule blijft de eigenaar volledig eigenaar,. Kiest een ondernemer voor dit idee, dan overhandigt hij aan het begin van het seizoen de sleutel en krijgt deze aan het eind weer terug.”

Wie een van de drie concepten kiest, is verzekerd van een professionele leiding aan medewerkers, op kwaliteit in de keuken en –niet onbelangrijk in deze tijd- op betere marges. “Zelf hebben wij inkoopvoordeel bij onze leveranciers en dat komt natuurlijk terug in het tarief aan de klant. Maar wil iemand bijvoorbeeld zijn vlees betrekken van een locale vleesboerderij, dan kan dat uiteraard ook. Alles is maatwerk..”

Het koraalrif, Julianahoeve

Het Koraalrif, Julianahoeve

Sliptong en schnitzel

In praktijk blijken al veel bedrijven in West-Brabant en Zeeland voor deze wijze van ‘ontzorgen’ te voelen zoals Den Ouden dat noemt. Zo is bijvoorbeeld Camping Zonnedorp in Renesse enkele weken geleden ook overgegaan op dit concept. De kantine ‘Goed Zeeuws Goed Rond’ is sinds kort weer open, maar wel met een nieuwe ‘look’. Op de kaart staan klassiekers als sliptong, spies-saté en schnitzel. Een traditionele kaart die echter perfect past bij het karakter, sfeer en doelgroep. Zowel gerechten, interieur, kleurstelling en de bediening met sloof zijn op niveau en zien er zeer verzorgd uit. Gasten van binnen en buiten de camping zijn hier welkom voor een plateservice-gerecht, een afhaalsnack of gewoon een drankje.

Nieuw terrein

Met horecabeheer heeft de Support Service Group (waar alle onderdelen onder vallen) een nieuw terrein van uitbesteding aangeboord. “Je mag het zien als een aanvullende dienstverlening op de personeelsdiensten die we reeds met Hospitality Support leveren.” Voor Remco den Ouden en Ruud van Houten is het einde van het ‘ontzorgen’ van de recreatiesector hiermee nog niet in zicht. Ook voor de uitbesteding van schoonmaak en voor juridische diensten denken ze de vrijetijdsector te kunnen interesseren. “Het zijn bedrijfsonderdelen die in de startblokken staan en waar bedrijven de komende periode zeker van zullen horen!”

Foto’s: Camping Julianahoeve

Permanente koppeling naar dit artikel: http://www.koersopzeeland.nl/uitbesteden-van-personeel-moet-passen-bij-je-bedrijf-2/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *